S- klasserne

S-klasserne

Om elevgruppen

Ordblindhed og sprog er et kommunalt tilbud til normaltbegavede børn og børn med sårbare kognitive forudsætninger for indlæring. Fælles for børnegruppen er, at de har store specifikke sproglige udfordringer. Skolen indstiller til visitation, hvorefter sagen behandles i det kommunale visitationsudvalg. Klassens formål er at udvikle børnenes sproglige færdigheder med henblik på at kunne inkluderes i almenområdet eller andet specialpædagogisk tilbud, når det giver mening i forhold til elevernes sproglige vanskeligheder og den udvikling eleverne gennemgår.

Pædagogisk og undervisningsmæssig tilgang

Der arbejdes med sprogstimulering, så elevernes sprog udvikler sig mest muligt i forhold til udtale, ordforråd og kommunikation. Der vil være særligt fokus på at lære at læse og skrive, og eleverne undervises i alle de fag, som hører til deres klassetrin. Der differentieres, og eleverne undervises på deres aktuelle læringsniveau.

Eleverne har alle de fag, som hører til deres klassetrin, og der er faglærere tilknyttet fagene. Alle lærerne har enten stor erfaring med undervisning af elever med specifikke vanskeligheder/sproglige vanskeligheder eller/og uddannelse i specialpædagogik.

Der er tæt forældrekontakt med forældremøder og skole-hjemsamtaler, samt samtaler og møder, når der er behov for det løbende. Forældre er altid velkomne i klassen efter aftale med lærerne. Eleverne går i SFO på Munkevængets Skole eller på deres distriktsskole.

Special SFO
Der tilbydes Special SFO i klasselokalerne på skolen.

Eleverne har mulighed for at besøge den almindelige SFO i skoletiden og i SFO-tid, hvis der er behov for relationsdannelse eller udslusningsforløb til almen.

Der er tæt forældrekontakt med forældremøder og skole-hjemsamtaler, samt samtaler og møder, når der er behov for det løbende. Forældre er altid velkomne i klassen efter aftale med personalet.

Henvendelse kan ske til:

Pædagogfaglig leder

Anne Meldgaard Lu

Tlf.: 21 67 32 58

Mail: amej@kolding.dk

Herunder kan du læse mere om sprogklassen.

Udslusningsprocedure

Shape Created with Sketch.

Information om S-klassen til forældre

Shape Created with Sketch.